Μάθημα:

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός:

ΦΑ3

Εξάμηνο διδασκαλίας:

Α

Κατηγορία μαθήματος:

Μάθημα Γενικής Υποδομής (ΜΓΥ)

Τύπος μαθήματος:

Θεωρητικό

Ώρες διδασκαλίας:

3

Πιστωτικές μονάδες (ECTS):

5

Προαπαιτούμενο μάθημα:

----------

Εξαρτώμενο μάθημα:

----------

 

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός του μαθήματος είναι:

  • Η εμβάθυνση των αρχών της φυσιολογίας του ανθρώπινου σώματος, με ιδιαίτερη έμφαση στις φυσιολογικές παραμέτρους κάθε συστήματος του οργανισμού και την αλληλεπίδραση αυτών μεταξύ τους.

  • να αναλυθεί ο μηχανισμός αλληλεπίδρασης και συνεργασίας-ανταγωνισμού μιας ομάδας οργάνων που εξυπηρετούν μια ανθρώπινη λειτουργία και συνιστούν την έννοια του συστήματος.

  • να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη φυσιολογία συστημάτων που άπτονται της ειδικότητας του φυσικοθεραπευτή όπως για παράδειγμα τη φυσιολογία του μυοσκελετικού, του κυκλοφορικού και αναπνευστικού συστήματος

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το κύτταρο και η λειτουργία του. Δομικά συστατικά. Γονιδιακή έκφραση και πρωτεινοσύνθεση. Διακίνηση μέσω της κυτταρικής μεμβράνης-διάχυση και ενεργητική μεταφορά. Σκελετικοί μύες. Δυναμικά μεμβράνης και δυναμικά ενέργειας. Συστολή των σκελετικών μυών. Νευρομυική διαβίβαση και λειτουργία των λείων μυών. Κυκλοφορικό σύστημα. Καρδιακός μυς. Η καρδιά ως αντλία. Καρδιακός κύκλος-συστολή και διαστολή. Λειτουργία καρδιακών βαλβίδων. Ρύθμιση της καρδιακής λειτουργίας (νόμος Frank/Starling, αυτόνομο νευρικό σύστημα). Ειδικό σύστημα παραγωγής και αγωγής των ερεθισμάτων της καρδιάς. Ηλεκτροκαρδιογράφημα. Γενική εξέταση της κυκλοφορίας. Ιατρική φυσική της ροής, της πίεσης του αίματος, της αντίστασης και της ενδοτικότητας των αγγείων. Αρτηρίες, φλέβες και τριχοειδή. Μέτρηση αρτηριακής πίεσης. Σημεία ψηλάφησης αρτηριών. Εστίες ακρόασης καρδιακών βαλβίδων. Ανταλλαγή υγρών στα τριχοειδή. Δημιουργία λέμφου. Αγγειοσυσταλτικοί και αγγειοδιασταλτικοί παράγοντες. Νευρική ρύθμιση της κυκλοφορίας. Κατά λεπτό όγκος αίματος και κυκλοφορική καταπληξία. Aιματική ροή στους μυς και ρύθμιση κατά την άσκηση. Κύτταρα του αίματος και ομάδες αίματος. Ερυθρά και λευκά αιμοσφαίρια, αιμοπετάλια, ορός αίματος. Αναπνευστικό σύστημα. Πνευμονικός αερισμός και πνευμονική κυκλοφορία. Πνευμονικοί όγκοι και χωρητικότητες. Kυψελιδικός αερισμός. Λειτουργίες αναπνευστικών οδών. Διακίνηση οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ των κυψελίδων και κυττάρων των ιστών. Kυψελιδοτριχοειδική μεμβράνη. Μεταφορά οξυγόνου στο αρτηριακό αίμα. Νευρική ρύθμιση της αναπνοής και ρύθμιση κατά τη διάρκεια της άσκησης. Φυσιολογία της αναπνοής σε ακραίες συνθήκες (υψόμετρο, πτήση, διάστημα, κατάδυση). Προσαρμογή κατά τη διάρκεια της άσκησης. Πεπτικό σύστημα. Πέψη και απορρόφηση στο γαστρεντερικό σωλήνα. Ενέργεια, ρυθμός μεταβολισμού και ρύθμιση θερμοκρασίας του σώματος. Διαιτητικά ισοζύγια,ρύθμιση της πρόσληψης τροφής, παχυσαρκία και βιταμίνες. Ουροποιητικό σύστημα. Αδρή αναφορά στη φυσιολογία του νεφρού και στην οξεοβασική ισορροπία. Εισαγωγή στην ενδοκρινολογία. Ορμόνες της υπόφυσης. Ορμόνες του θυρεοειδούς. Οι φλοιοεπινεφριδικές ορμόνες. Ινσουλίνη και σακχαρώδης διαβήτης. Παραθορμόνη και καλσιτονίνη.

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Θεωρητικό Μέρος

Ο τρόπος διδασκαλίας γίνεται με τη βοήθεια παρουσιάσεων PowerPoint με προβολέα με αμφίδρομη συμμετοχή διδάσκοντος και φοιτητών (interactivesessions).

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Η αξιολόγηση θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων με θέματα ανάπτυξης που καλύπτουν το μεγαλύτερο δυνατό εύρος της εξεταστέας ύλης. Τμήμα της εξέτασης μπορεί να περιλαμβάνει και ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών προκειμένου να καλυφθεί η διδακτέα ύλη ευρύτερα. Δίδεται επίσης η δυνατότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ - ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • περιγράφουν τις φυσιολογικές λειτουργίες ανά συστήματα και κυρίως να μπορούν να αναγνωρίσουν τη φυσιολογική διεργασία σε αντιδιαστολή με μια παθολογική εξεργασία.

  • είναι γνώστες της λειτουργίας των συστημάτων τα οποία αποτελούν αντικείμενο της φυσικοθεραπείας, όπως το αναπνευστικό και το κυκλοφορικό, ώστε οι φυσικοθεραπευτές να αξιολογούν σωστά τον ασθενή και εφαρμόζουν τα μέσα και τις μεθόδους της ειδικότητας με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

  • γνωρίζουν τα βασικότερα κλινικά και εργαστηριακά ευρήματα που αφορούν τη λειτουργία των οργανικών συστημάτων ώστε να αξιολογούν ολοκληρωμένα και να κρίνουν την τρέχουσα κατάσταση και την εξελικτική πορεία του ασθενή με ακρίβεια, εγκυρότητα και αξιοπιστία.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική:

  1. Green G.J (2008). Συνοπτική Φυσιολογία του Ανθρώπου με ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης. (Μετάφραση Αγγλικής Έκδοσης) Ιατρικές εκδόσεις Πασχαλίδη.

  2. Guyton, ArthurC (2004). Φυσιολογία του ανθρώπου. (Μετάφραση Αγγλικής Έκδοσης) Ιατρικές εκδόσεις Πασχαλίδη.

Ξενόγλωσση:

  1. Goldberg S. (1995). Clinical Physiology Made Ridiculously simple. MedMaster.

  2. Scanlon V., Saunders T. (2007). Essentials of Anatomy and Physiology. FA Davis Company.

  3. Stanfield C.L., Germann W.J. (2008). Principles of Human Physiology. Pearson International Edition.

  4. Thibodeau G.A., Patton K.T. (2007). Anatomy and Physiology. Mosby.

  5. Widmaier E., Raff H., Strang K. (2006). Wanders Human Physiology. Mc Graw and Hill.

Τελευταία Νέα



Καταγραφή πληροφοριών & χαρακτηριστικών σχετικών με τα προβλήματα της οσφύος

Επικοινωνία

Ψαρρών 6, Μυρτιά 25100, Αίγιο
phone 26910.61150 fax26910.61250
emailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

find us on facebook