Μάθημα:

ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός:

ΦΒ1

Εξάμηνο διδασκαλίας:

Β

Κατηγορία μαθήματος:

Μάθημα Γενικής Υποδομής (ΜΓΥ)

Τύπος μαθήματος:

Θεωρητικό

Ώρες διδασκαλίας:

4

Πιστωτικές μονάδες (ECTS):

7

Προαπαιτούμενο μάθημα:

----------

Εξαρτώμενο μάθημα:

----------

 

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός του μαθήματος είναι:

  • Να διδαχθούν ομάδες νοσημάτων κατά συστήματα με σκοπό την αναφορά σε συχνά και χαρακτηριστικά νοσήματα που εκπροσωπούν την φυσιοπαθολογία ολόκληρου του ανθρώπινου συστήματος.

  • Να εμβαθύνουν στα βασικά κλινικά στοιχεία που αφορούν την ιατρική επιστήμη, όπως τη λήψη του ιστορικού, τη φυσική (κλινική) εξέταση, τα αντικειμενικά ευρήματα και τις διαγνωστικές εξετάσεις που απαιτούνται για τη διάγνωση της εκάστοτε νόσου.

  • Να εμβαθύνουν στις βασικές διακρίσεις ανάμεσα ανάμεσα στο αντικειμενικό (κλινικό) εύρημα και στο σύμπτωμα και να κατανοήσουν τη σημασία της κλινικής εικόνας, της διάγνωσης και της διαφορικής διάγνωσης.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος

Εισαγωγή στην κλινική παθολογία. Βασική διάκριση νόσου, συστηματικού νοσήματος και συνδρόμου. Οι έννοιες της διάγνωσης και της διαφορικής διάγνωσης.Η διάκριση μεταξύ κλινικού συμπτώματος καιαντικειμενικού ευρήματος. Τα βασικά σημεία της κλινικής εξέτασης (επισκόπηση, ακρόαση, ψηλάφηση και επίκρουση). Κύριες εκδηλώσεις νόσου. Πόνος, παθοφυσιολογία και αντιμετώπιση. Αίσθημα βάρους στο στήθος και αίσθημα παλμών. Κοιλιακός πόνος. Πονοκέφαλος. Πόνος στην πλάτη και στον αυχένα. Πυρετός. Αίσθημα αδυναμίας, λιποθυμικό επεισόδιο, συγκοπή και σπασμοί. Ζάλη και ίλιγγος. Παράλυση και διαταραχές κινητικότητας. Αταξία και διαταραχές ισορροπίας. Μυϊκοί σπασμοί, κράμπες και επεισόδια μυϊκής αδυναμίας. Παραισθησίες και απώλεια αισθητικότητας. Συγχητικές καταστάσεις και κώμα. Σύνδρομα που οφείλονται σε εστιακές εγκεφαλικές βλάβες. Βήχας και αιμόπτυση. Δύσπνοια. Υποξία. Πνευμονικό οίδημα. Κυκλοφορική καταπληξία. Δυσφαγία, ανορεξία, εμετός, διάρροια, δυσκοιλιότητα, ίκτερος, αιμορραγία και ασκίτης. Γενική εξέταση δέρματος. Διαταραχές στην ποιότητα και ποσότητα ούρων. Χαρακτηριστικά νοσήματα καρδιαγγειακού συστήματος. Προσέγγιση του ασθενούς με καρδιολογικό νόσημα και φυσική εξέταση. Καρδιακή ανεπάρκεια. Στεφανιαία νόσος. Οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Μυοκαρδιοπάθειες. Αθηρωματική νόσος. Περικαρδίτιδα. Μεταμόσχευση καρδιάς. Αρρυθμίες. Βαλβιδοπάθειεες. Χαρακτηριστικά νοσήματα αναπνευστικού συστήματος. Προσέγγιση του ασθενούς με αναπνευστικό νόσημα και φυσική εξέταση. Άσθμα. Χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια. Πνευμονία. Βρογχιεκτασίες. Κυστική ίνωση. Πνευμονική εμβολή. Πνευμονική ίνωση. Νεοπλάσματα πνεύμονα. Σύνδρομα αναπνευστικής δυσχέρειας των ενηλίκων. Χαρακτηριστικά νοσήματα γαστρεντερικού συστήματος. Πεπτικό έλκος. Φλεγμονώδεις παθήσεις εντέρου. Καρκίνος παχέος εντέρου. Ηπατίτιδες. Κίρρωση ήπατος. Νοσήματα του ανοσολογικού συστήματος, του συνδετικού ιστού και των αρθρώσεων (ρευματικά νοσήματα). Συστηματικός ερυθηματώδης λύκος. Ρευματοειδής αρθρίτιδα. Αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα. Σκληρόδερμα. Σαρκοείδωση. Οστεοαρθρίτιδες. Ψωριασική αρθρίτιδα. Αγγειίτιδες. Χαρακτηριστικά νοσήματα ουροποιητικού συστήματος. Οξεία και χρόνια νεφρική ανεπάρκεια. Ουρολοιμώξεις. Ενδοκρινολογικές διαταραχές. Σακχαρώδης διαβήτης. Διαταραχές της θυρεοειδικής λειτουργίας. Μεταβολικά νοσήματα των οστών. Διαταραχές των παραθυρεοειδών αδένων (διαταραχές ασβεστίου). Λοιμώδη νοσήματα. Βασικές αρχές εμβολιασμού (αναλυτική περιγραφή). Κυκλοφορική καταπληξία. Ενδοκαρδίτιδα. Γαστρεντερίτιδα. Σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Οστεομυελίτιδα. Φυματίωση. HIV λοίμωξη.

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Θεωρητικό Μέρος

Εισηγήσεις και διαλέξεις του διδάσκοντα καθηγητή καθώς και συζητήσεις κλινικών περιστατικών μεταξύ ομάδων σπουδαστών και διδάσκοντα.

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Η αξιολόγηση θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων με θέματα ανάπτυξης που καλύπτουν το μεγαλύτερο δυνατό εύρος της εξεταστέας ύλης. Τμήμα της εξέτασης μπορεί να περιλαμβάνει και ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών προκειμένου να καλυφθεί η διδακτέα ύλη ευρύτερα. Δίδεται επίσης η δυνατότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ - ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να μπορούν να εκτιμήσουν την φυσιολογική από τη μη φυσιολογική λειτουργία των συστημάτων του ανθρώπινου σώματος.

  • να είναι γνώστες των νοσημάτων και συνδρόμων που θεωρούνται αντιπροσωπευτικά της παθοφυσιολογίας ενός ολόκληρου συστήματος.

  • να είναι σε θέση να αξιολογήσουν το ιστορικό, την κλινική συμπτωματολογία και τα αντικειμενικά ευρήματα ώστε να αξιολογούν με αξιοπιστία τον ασθενή.

  • να γνωρίζουν και να αξιολογούν την συμπτωματολογία και κλινική εικόνα των νοσημάτων ώστε να είναι σε θέση να εκτιμήσουν τη βαρύτητα της νόσου και την πιθανή ανάγκη για επανεξέταση από το θεράποντα ιατρό ή την ανάγκη παραπομπής σε άλλη ιατρική ειδικότητα.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική :

  1. Μουντοκαλάκης Θ.Δ. (1999). Διαφορική Διάγνωση. Επιστημονικές εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα.

  2. Παπαδημητρίου Μ. (2003). Διαφορική διαγνωστική. Univesity StudioPress.

  3. Σιών Μ. (2004). Συμπτώματα και σημεία κατά την κλινική εξέταση. Univesity StudioPress.

  4. Τσουρουτσόγλου Γ. (1993). Η Επισκόπηση ως φυσική εξεταστική Μέθοδος. Univesity Studio Press.

  5. Andreoli T. E.,Carpenter C., Griggs R.C., Loscalzo J. Cecil Βασική Παθολογία (2 Τόμοι). (Μετάφραση Αγγλικής Έκδοσης) Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας 2003.

  6. Kumar P., ClarkM. Παθολογία (2 Τόμοι). (Μετάφραση Αγγλικής Έκδοσης) Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας 2007.

 

Ξενόγλωσση :

  1. Andreoli T.E., Carpenter C., Griggs R.C, Benjamin I. (2007 Andreoli and Carpenter's Cecil Essentials of Medicine. 7th ed. Saunders, Philadelphia.

  2. Fauci A., Braunwald E., Kasper D., Hauser S. (2008). Harrison's Principles of Internal Medicine. Mc Graw and Hill.

  3. Ghosh A. (2008). Mayo Clinic Internal Medicine Review. Mayo Clinic Scientific Press.

  4. Goldlist B.J. (2002). Appleton & Lange's review of internal medicine. McGraw-Hill.

  5. Goroll A., Mulley J.R., Albert G. (2009). Primary Care Medicine. Office Evaluation and Management of tha adult patient. Lippincott Williams & Wilkins.

  6. Jamison J.R. (2006). Differential Diagnosis for Primary Care. A handbook for Health Care Practitioners. 2nd ed. Elsevier.

Τελευταία Νέα



Καταγραφή πληροφοριών & χαρακτηριστικών σχετικών με τα προβλήματα της οσφύος

Επικοινωνία

Ψαρρών 6, Μυρτιά 25100, Αίγιο
phone 26910.61150 fax26910.61250
emailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

find us on facebook