Μάθημα:

ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΣΑ – ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ  ΗΛΕΚΤΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Κωδικός:

ΦΔ5

Εξάμηνο διδασκαλίας:

Δ

Κατηγορία μαθήματος:

Μάθημα Ειδικότητας (ΜΕ)

Τύπος μαθήματος:

Θεωρητικό, Εργαστηριακό

Ώρες διδασκαλίας:

5 (2 Θεωρία, 3 Εργαστήριο)

Πιστωτικές μονάδες (ECTS):

5

Προαπαιτούμενο μάθημα:

----------

Εξαρτώμενο μάθημα:

----------

 

ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ο κύριος στόχος του μαθήματος είναι η εκτεταμένη εφαρμογή των βασικών τεχνικών ηλεκτροθεραπείας σε παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην μελέτη α) των φυσικών μέσων και β) των μεθόδων αποκατάστασης της μυϊκής λειτουργικής ικανότητας με μεθόδους ηλεκτροθεραπείας. Επίσης:

  • Να διδαχθούν οι φοιτητές την ασφαλή και σωστή χρήση των ηλεκτροθεραπευτικών συσκευών.
  • Να κατανοήσουν πως μπορούν με την εφαρμογή ηλεκτρικού ρεύματος να εκμεταλλευτούν τη διεγερσιμότητα του νευρικού και του μυϊκού ιστού.
  • Να κατανοήσουν τις φυσιολογικές αντιδράσεις των ιστών, όταν αυτοί βρίσκονται μέσα σε ηλεκτρικό πεδίο και πως τελικά μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτές τις αντιδράσεις προς όφελος του ασθενούς.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος

  • Εισαγωγή στα Φυσικά μέσα
  • Καταρτισμός προγραμμάτων για φυσιολογικά και μη εννευρωμένους μυς, στηριζόμενοι στα ευρήματα της ηλεκτροδιαγνωστικής, λειτουργικός ηλεκτρικός ερεθισμός (FES),
  • Αναλγησία, θεωρία της πύλης ελέγχου, μοντέλο της ενδορφίνης,
  • TENS (χαμηλόσυχνο TENS, υψίσυχνο TENS, διασταυρούμενα, ρεύματα, υψηλής τάσης),
  • Ηλεκτρομυογραφική βιολογική επανατροφοδότηση (EMG Biofeedback).
  • Θερμά επιθέματα  - Δινόλουτρο -  Παραφινόλουτρο
  • Υπέρηχοι
  • UV ακτινοβολία, Υπέρυθρη ακτινοβολία
  • Διαθερμίες Βραχέων κυμάτων - Διαθερμίες μικροκυμάτων
  • Laser
  • Shock Wave, Αυχενική – Οσφυϊκή Έλξη
  • Μαγνητικά πεδία ,
  • Ηλεκτροφόρεση
  • Φωνοφόρεση

 

Εργαστηριακό μέρος

  • Εξοικείωση με τον εξοπλισμό, εφαρμογές (τοποθέτηση ηλεκτροδίων), ασφάλεια,
  • Εφαρμογές γαλβανισμού και διαδυναμικών,
  • Εύρεση κινητικού σημείου, ηλεκτροδιαγνωστική, εύρεση ρεοβάσης, χροναξίας, πηλίκου προσαρμογής,
  • Άμεσος κι έμμεσος μυϊκός ερεθισμός, παραμετροποίηση προγραμμάτων ηλεκτρογυμναστικής, κλιμάκωση της ηλεκτρογυμναστικής ( θέσεις, αντίσταση στην κίνηση ), λειτουργικός μυϊκός ερεθισμός (FES),
  • Εφαρμογές υψίσυχνου TENS στην περιοχή του πόνου με ένα ή περισσότερα κυκλώματα,
  • Εύρεση ειδικών σημείων (κινητικών, βελονιστικών, πυροδότησης πόνου) μέσω συσκευής μέτρησης της αντίστασης και ερεθισμός τους με χαμηλόσυχνο TENS
  • Τα διασταυρούμενα σε διάφορες εφαρμογές (4πολικά, 2πολικά, isoplanar, vectorial, 4πολικά για ενδυνάμωση εν τω βάθει μυϊκών ομάδων),
  • Εφαρμογές ρευμάτων υψηλής τάσης για αναλγησία κι ενδυνάμωση,
  • Χρήση του EMG Biofeedback (για αύξηση του μυϊκού τόνου και της έντασης της μυϊκής σύσπασης, ή για μείωση του μυϊκού τόνου και για χαλάρωση).
  • Θερμά επιθέματα  - Δινόλουτρο -  Παραφινόλουτρο
  • Υπέρηχοι - UV ακτινοβολία, Υπέρυθρη ακτινοβολία
  • Διαθερμίες Βραχέων κυμάτων - Διαθερμίες μικροκυμάτων
  • Laser
  • Shock Wave, Αυχενική – Οσφυϊκή Έλξη
  • Μαγνητικά πεδία

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Θεωρητικό Μέρος

Συμπεριλαμβάνονται πολλοί τρόποι διδασκαλίας, όπως: ι) εισηγήσεις και διαλέξεις του διδάσκοντα καθηγητή, ιι) παρουσιάσεις σπουδαστών, iii) διαλέξεις από επισκέπτες καθηγητές καθώς και ιν) συζητήσεις (interactivesessions) μέσω χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (π.χ. πολυμέσων, ηλεκτρονικές συζητήσεις μέσω πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης /ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ.α.).

 

Εργαστηριακό Μέρος

Επίδειξη συστημάτων ηλεκτροθεραπείας από τον διδάσκοντα καθηγητή και πρακτική άσκηση των φοιτητών ατομικά ή σε μικρές ομάδες υπό την εποπτεία του διδάσκοντα

 

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να εφαρμόσουν τις βασικές φυσικές μεθόδους αποκατάστασης και ηλεκτροθεραπείας σε διάφορες μυοσκελετικές παθήσεις.
  • να εφαρμόσουν το σκεπτικό αξιολόγησης και  επιλογής (decision making) της κατάλληλης ηλεκτροθεραπευτικής προσέγγισης ή του φυσικού θεραπευτικού μέσου.
  • να συντάσσουν επιτυχημένα θεραπευτικά πρωτοκόλλα.

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Θεωρητικό μέρος

Η αξιολόγηση θα γίνεται με την μορφή γραπτών εξετάσεων υποβάλλοντας στον σπουδαστή θέματα ανάπτυξης σε όλη την εξεταστέα ύλη στο τέλος κάθε εξαμήνου.

 

Εργαστηριακό Μέρος

Επίδειξη τεχνικών και μεθόδων αξιολόγησης και θεραπείας από τον διδάσκοντα καθηγητή και πρακτική άσκηση των φοιτητών σε μικρές ομάδες υπό την εποπτεία του διδάσκοντα.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική:

  1. Γιόκαρης Π. (2007). Κλινική Ηλεκτροθεραπεία (2 τόμοι). Ιατρικές εκδόσεις Λίτσας, Αθήνα.
  2. Φραγκοράπτης Ε. (2002). Εφαρμοσμένη Ηλεκτροθεραπεία. Εκδόσεις Σάλτο, Θεσ/νίκη.

 

Ξενόγλωσση:

  1. Matijaca A. (2009). Electro-Therapy in the Abstract for the Busy Practitioner. General Books.
  2. Robertson V., Ward A., Low J., Reed A. (2006). Electrotherapy Explained: Principles and Practice. Butterworth – Heinemann.
  3. Robinson A.J, Snyder-Mackler L. (2007). Clinical Electrophysiology: Electrotherapy and Electrophysiologic Testing. 3rd ed. Lippincott Williams & Wilkins.
  4. Watson T. (2008). Electrotherapy: evidence-based practice.
  5. Zimetbaum P.J., Josephson M.E. (2008). Practical Clinical Electrophysiology. 1st ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.

Τελευταία Νέα



Καταγραφή πληροφοριών & χαρακτηριστικών σχετικών με τα προβλήματα της οσφύος

Επικοινωνία

Ψαρρών 6, Μυρτιά 25100, Αίγιο
phone 26910.61150 fax26910.61250
emailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

find us on facebook