Μάθημα:

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ

Κωδικός:

ΦΔ1

Εξάμηνο διδασκαλίας:

Δ

Κατηγορία μαθήματος:

Μάθημα Ειδικότητας (ΜΕ)

Τύπος μαθήματος:

Θεωρητικό

Ώρες διδασκαλίας:

3

Πιστωτικές μονάδες (ECTS):

5

Προαπαιτούμενο μάθημα:

----------

Εξαρτώμενο μάθημα:

----------

 

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει η εμβάθυνση των σπουδαστών:

  • στις θεμελιώδεις αρχές αξιολόγησης και φυσικοθεραπευτικής αποκατάστασης ειδικών πληθυσμιακών ομάδων, δίνοντας έμφαση στην διαφοροποίηση της θεραπευτικής τους προσέγγισης.
  • στον σχεδιασμό προγραμμάτων αποκατάστασης καθώς και ομαδικής θεραπευτικής άσκησης με την χρήση των καταλληλότερων μέσων και μεθόδων αποκατάστασης προσαρμοσμένα στην κάθε πληθυσμιακή ομάδα, και βασισμένα στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα (evidence-basedapproach).

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η διδακτέα ύλη του θεωρητικού μαθήματος εστιάζεται στην κατανόηση και εν τω βάθει γνώση της φυσικοθεραπευτικής προσέγγισης των συνηθέστερων προβλημάτων που προκύπτουν από τις εξής ειδικές πληθυσμιακές ομάδες: α) παιδιά με νοητική υστέρηση και άλλα συγγενή /κληρονομικά προβλήματα (π.χ. σύνδρομο Down, ραιβόκρανο, ραιβοϊπποποδία κτλ.), β) παιδιά με νεανική ρευματοειδή αρθρίτιδα, γ) διαβητικά άτομα, γ) εγκυμονούσες, δ) γυναίκες μέσης και τρίτης ηλικίας με διάφορα γυναικολογικά προβλήματα (π.χ. ακράτεια ούρων, υστερεκτομή, μαστεκτομή κ.α.), ε) άτομα που έχουν υποστεί ακρωτηριασμούς (άνω /κάτω άκρων), στ) άτομα που έχουν υποστεί εγκαύματα, στ) άτομα με ψυχιατρικά και άλλα προβλήματα συμπεριφοράς, ζ) άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας, η) παχύσαρκα άτομα, θ) άτομα με κινητικά και άλλα συνοδά προβλήματα (π.χ. κώφωση, τύφλωση κ.α.) καθώς και θ) άτομα με μεγάλες αναπηρίες.

 

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην κατανόηση των προβλημάτων της κάθε προαναφερόμενης ειδικής ομάδας, στις ιδιαιτερότητες της φυσικοθεραπευτικής προσέγγισης αυτών, καθώς και στην τεκμηριωμένη εφαρμογή των καταλληλότερων φυσικοθεραπευτικών μεθόδων και μέσων για την βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη αποκατάσταση αυτών, συμπεριλαμβανομένου και της βελτίωσης του τρόπου ζωής τους. Έμφαση επίσης θα δοθεί στον σχεδιασμό κατάλληλων προγραμμάτων αποκατάστασης καθώς και ομαδικής θεραπευτικής άσκησης ανά πληθυσμιακή ομάδα με στόχο την βελτίωση της λειτουργικότητας και ποιότητας ζωής της κάθε ομάδας.

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Συμπεριλαμβάνονται πολλοί τρόποι διδασκαλίας, όπως: ι) εισηγήσεις και διαλέξεις του διδάσκοντα καθηγητή, ιι) συζητήσεις κλινικών περιστατικών μεταξύ ομάδων σπουδαστών και διδάσκοντα, ιιι) παρουσιάσεις και εργασίες σπουδαστών (μεμονωμένα ή σε μικρές ομάδες) χρησιμοποιώντας έγκυρες ερευνητικές πηγές (ανάθεση έργου υπό μορφή μικρών project), ιν) διαλέξεις από επισκέπτες καθηγητές καθώς και ν) συζητήσεις (interactivesessions) μέσω χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (π.χ. πολυμέσων, ηλεκτρονικές συζητήσεις μέσω πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης /ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ.α.).

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Η αξιολόγηση θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων με θέματα ανάπτυξης που καλύπτουν το μεγαλύτερο δυνατό εύρος της εξεταστέας ύλης. Τμήμα της εξέτασης μπορεί να περιλαμβάνει και ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών προκειμένου να καλυφθεί η διδακτές ύλη ευρύτερα. Δίδεται επίσης η δυνατότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ - ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • να γνωρίζουν την προτεινόμενη φυσικοθεραπευτική προσέγγιση των συνηθέστερων προβλημάτων της κάθε προαναφερόμενης πληθυσμιακής ομάδας
  • να σχεδιάζουν ένα πρόγραμμα αποκατάστασης που να είναι ασφαλές και κατάλληλο για την κάθε ειδική περίπτωση και το οποίο να συνάδει με τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα
  • να είναι σε θέση να οργανώσουν και να εφαρμόσουν κατάλληλα και επιτυχημένα ομαδικά προγράμματα θεραπευτικής άσκησης στην κάθε ειδική ομάδα.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική:

  1. Λαμπίρης Η.Ε. (2003). Ορθοπαιδική και Τραυματιολογία. Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδη, Αθήνα.
  2. Χριστοδούλου Γ.Ν., Κονταξάκης Β.Π. (2000). Η Τρίτη ηλικία. Εκδ. Βήτα, Αθήνα.
  3. Kisner C., Colby L.A. (2003). Θεραπευτικές Ασκήσεις. Βασικές Αρχές και Τεχνικές. (Μετάφραση Αγγλικής Έκδοσης), Ιατρικές Εκδόσεις Σιώκη, Θεσσαλονίκη.

 

Ξενόγλωσση :

  1. CheatumB.A., Hammond A. (2000).Physical activities for improving children's learning and behavior: a guide to sensory motor development. Human Kinetics, Champaign, Illinois.
  2. Kisner C, Colby LA. (2007). Therapeutic Exercise. Foundations and Techniques. 5th ed. F. A. Davis Company, Philadelphia.
  3. Miller P.D. (1995). Fitness programming and physical disability. Human Kinetics, Champaign, Illinois.
  4. Rimmer J.H. (1993). Fitness and rehabilitation programs for special populations. McGraw-Hill
  5. Shepherd R.B. (1995).Physiotherapy in paediatrics. 3rd ed. Butterworth-Heinemann, Oxford.

Τελευταία Νέα



Καταγραφή πληροφοριών & χαρακτηριστικών σχετικών με τα προβλήματα της οσφύος

Επικοινωνία

Ψαρρών 6, Μυρτιά 25100, Αίγιο
phone 26910.61150 fax26910.61250
emailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

find us on facebook