Μάθημα:

ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ -ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Κωδικός:

ΦΣΤ4

Εξάμηνο διδασκαλίας:

ΣΤ

Κατηγορία μαθήματος:

 Μάθημα Ειδικής Υποδομής -ΜΕΥ

Τύπος μαθήματος:

Θεωρητικό

Ώρες διδασκαλίας:

2

Πιστωτικές μονάδες (ECTS):

3

Προαπαιτούμενο μάθημα:

-

Εξαρτώμενο μάθημα:

-

 

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός του μαθήματος είναι η εμβάθυνση των σπουδαστών:

  • στις θεμελιώδεις αρχές πρόληψης και αποκατάστασης των μυοσκελετικών κακώσεων που δημιουργούνται στον εργασιακό χώρο δίνοντας έμφαση στην κλινική αναγνώριση και στην διαφοροποίηση της θεραπευτικής προσέγγισης μεταξύ εξειδικευμένων κακώσεων που δημιουργούνται στον εργασιακό χώρο  ( θυλακοσυνδεσμικα στοιχεία, τένοντες, νεύρα, μύες, σύνδεσμοι κ.α.) χρησιμοποιώντας μία τεκμηριωμένη βιβλιογραφικά προσέγγιση (evidence-basedapproach).
  • στην αναγνώριση των εργονομικών μηχανισμών (εργονομικών θέσεων και λανθασμένων φορτίσεων στον αθλητισμό)  που οδηγούν σε λανθασμένες φορτίσεις και μυοσκελετικές κακώσεις και β) την πρόληψη των μυοσκελετικών κακώσεων της εργασιας μέσω της εργονομικής και φυσικοθεραπευτικής προσέγγισης. 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η διδακτέα ύλη του θεωρητικού μαθήματος εστιάζεται α) στην αναγνώριση των εργονομικών μηχανισμών (βασικά και παθολογικά πρότυπα στάσης,  λανθασμένες εργονομικά θέσεις,  μυοσκελετικές κακώσεις καταπόνησης άκρων και κορμού και φορτίσεων)  που οδηγούν σε λανθασμένα εμβιομηχανικά φορτία και μυοσκελετικές κακώσεις και β) στην εργονομική ανάλυση εργασιακού περιβάλλοντος (διαχείριση φορτίων, στάσεις εργασίας και κινήσεις, κίνδυνοι ατυχήματος, φωτισμός, θερμικό περιβάλλον, δονήσεις, θόρυβος κ.λπ), γ) στην ανθρωπομετρία (στατικές και δυναμικές σωματομετρήσεις στον χώρο εργασίας), δ) στις εμβιομηχανικές φορτίσεις και σύνδρομα καταπόνησης στον χώρο εργασίας (εργασία σε όρθια και καθιστή στάση, εργασία σε εργαστήρια, σε κατασκευές και σε εργαστήρια Φυσικοθεραπείας – Νοσοκομεία) και ε)  στην Προληπτική φυσικοθεραπεία (Πρόληψη εργονομικών παθήσεων κορμού και άκρων). Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πρόληψη των αθλητικών κακώσεων επαγγελματιών αθλητών (και ιδιαίτερα στην αποκατάσταση λειτουργικών ασυμμετριών, στην αξιολόγηση των  ενδογενών και κυρίως των εξωγενών παραγόντων κάκωσης)

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Συμπεριλαμβάνονται πολλοί τρόποι διδασκαλίας, όπως: ι) εισηγήσεις και διαλέξεις του διδάσκοντα καθηγητή, ιι) συζητήσεις κλινικών περιστατικών μεταξύ ομάδων σπουδαστών και διδάσκοντα, ιιι) παρουσιάσεις και εργασίες σπουδαστών (μεμονωμένα ή σε μικρές ομάδες) χρησιμοποιώντας έγκυρες ερευνητικές πηγές (ανάθεση έργου υπό μορφή μικρών project), ιν) διαλέξεις από επισκέπτες καθηγητές καθώς και ν) συζητήσεις (interactivesessions) μέσω χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (π.χ. πολυμέσων, ηλεκτρονικές συζητήσεις μέσω πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης /ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ.α.).

 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Η αξιολόγηση θα γίνεται με την μορφή γραπτών εξετάσεων υποβάλλοντας στον σπουδαστή θέματα ανάπτυξης σε όλη την εξεταστέα ύλη στο τέλος κάθε εξαμήνου.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ - ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Να γνωρίζουν τις ειδικές δοκιμασίες (Functionaltests) αξιολόγησης των εργασιακών  κακώσεων
  • Να αξιολογούν με αυτοπεποίθηση και ασφάλεια το είδος του μυοσκελετικού τραυματισμού και να διακρίνουν ποιοι είναι οι πιθανοί εμπλεκόμενοι βιολογικοί ιστοί.
  • Να συμβάλλουν στην πρόληψη των κακώσεων στο χώρο εργασίας μέσω της κατανόησης των αιτιολογικών παραγόντων και των εργονομικών βοηθημάτων.
  • Να είναι σε θέση να δημιουργούν και να εφαρμόζουν εξειδικευμένα (προοδευτικά) για κάθε περίπτωση προγράμματα προληπτικής φυσικοθεραπείας

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική:

  1. Π Πουλμέντης (2008) Βιολογική Μηχανική – Eργονομία.
  2. Τσακλής, Π (2005). Γενικές Αρχές Εργονομίας και Προληπτική Φυσικοθεραπεία. UniversityStudioPress.
  3. Λάιος, Λ.,  Γιαννακούρου, Μ (2003). Σύγχρονη Εργονομία. Εκδόσεις Παπασωτηρίου.

 

Ξενόγλωσση :

  1. Karen Jakobs (2007). Ergonomics for Therapists, Mosby Elsevier,
  2. Denise Kenny Claiborne, Nancy J. Powell, and Kathleen Reynolds-Lynch (1999). Ergonomics and Cumulative Trauma Disorders: A Handbook for Occupational Therapists, Singular Publishing Group.

Τελευταία Νέα



Καταγραφή πληροφοριών & χαρακτηριστικών σχετικών με τα προβλήματα της οσφύος

Επικοινωνία

Ψαρρών 6, Μυρτιά 25100, Αίγιο
phone 26910.61150 fax26910.61250
emailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

find us on facebook